Як покращувати продукт розумно - що працює в бізнесі

Як покращувати продукт і не довести його до знищення

Сьогодні в рамках серії практичних коміксів про робочі інструменти маркетингу поговоримо про те, як зробити ваш продукт кращим і чи треба це вам взагалі. Адже дуже часто з доброго бажання покращити продукт починається його кінець.

Здавалося б очевидно, що для початку треба розібратися, що значить кращий і для кого він має бути кращим. Адже те, що добре для мене, може бути геть не добре для когось іншого.

Але саме цей етап найчастіше вперто пропускають. І йдуть добре відомими доріжками — покращують продукт з точки зору власника: що є кращим саме на його думку. Або намагаються зробити продукт кращим за продукт конкурента.

Як покращувати продукт розумно - що працює в бізнесі

Перший варіант може працювати тільки, якщо ви самі будете купувати свій продукт і цих грошей вистачатиме для обороту. Такий варіант можливий у вкрай рідкісних випадках b2b, коли ви, наприклад, відкрили дочірню компанію для виробництва сировини для іншого свого бізнесу. Але в 99% — це не працює.

Цим дуже часто грішать українські айтішники. Такого понакручують, що звичайна людина цим просто не може користуватися — занадто складно. Зате розробники горді собою.

Йдемо далі. Як ви збираєтеся стати першим, орієнтуючись на конкурентів? Це не я, це пан Безос питає. Ігри в конкуренцію — олдскульна історія, в яку загралися мобільні телефони Nokia і Siemens. І померли в один день. І вже геть не важливо, чим вони відрізнялися.

Як покращувати продукт розумно - що працює в бізнесі

Єдиний правильний шлях — зробити продукт кращим для вашого клієнта. Якщо ви щось покращили, а клієнту все рівно, ви точно зробили щось не те. Плюс марно витратили гроші та час.

Як покращувати продукт розумно - що працює в бізнесі

Тут ми маємо згадати про одну дуже важливу штуку — паритет на цінність. Все буде працювати, поки цінність буде вищою за ціну. Але цінність — поняття відносне і романтичне. Наша ж задача — розкласти її на чіткі параметри і зрозуміти, які з них найважливіші і які дійсно реально покращити.

Як дізнатися, що є цінним для клієнта? — Запитати в нього. Говорити з клієнтом ми з вами вже навчилися — раніше я розказав усі секрети проведення вдалого інтерв’ю, тепер нам треба систематизувати і пріоритезувати інформацію.Є стоп’ятсот варіантів, як це зробити. Я найбільше люблю метод Value Proposition по Остервальдеру. Про нього вже детально розповів раніше. Якщо коротко — треба попрацювати з чотирма параметрами: потреби, болі, вигоди та контекст.

Як покращувати продукт розумно - що працює в бізнесі

Розберемо на простому прикладі. Жив собі блендер. І був у нього власник, щодня готував в ньому ранкове смузі. І всі були щасливі. Але потім власнику захотілось, щоб в ньому був ще й вбудований міксер, бо той завжди десь губився в просторах безмежних кухонних шафок.

Прикрутили міксер, клас! Знову мир і злагода.

Та недовго щастя тривало: у власника налагодилось особисте життя — і в сусідній з кухнею кімнаті тепер до пізнього ранку спить дівчина. А блендер гудить так, ніби не смузі робить, а ракету в космос запускає. Доводиться чекати, поки вона прокинеться. Голосна робота — це наш бар’єр. Позбуваємося його і вуаля, власник знову щасливий.

Аж тут він пішов на нову роботу, куди добиратися на півгодини довше. Отже треба або менше спати, або швидше збиратися. А блендер поки те смузі приготує, власник і в душ встигне, і вдягнутися. Отже, треба посилити вигоди і пришвидшити роботу блендера.

Після того, як ми визначили ключові параметри (які з них найважливіші для клієнта), починається етап, який дуже схожий на розробку продукту з нуля. Але, звісно, у вас вже є досвід, тому точно буде простіше і швидше. Як розробити продукт з нуля розповів у попередньому випуску. Проспойлерю: доведеться згадати шкільні уроки праці.

Ілюстрації: ідея автора у виконанні Інни Дончак.